korzystny wpływ kontakontaktu z naturą

Witamina N. Naukowe dowody na korzystny wpływ kontaktu z Naturą

Nigdy się poważniej nie zastanawiałam, skąd bierze się to, że często gdy czuję się zmęczona czy przepracowana, albo nie mogę rozwikłać jakiegoś problemu (na przykład takiego, dokąd zmierza moje życie ;) ), intuicyjnie i zupełnie bezwiednie szukam kontaktu z naturą. Po ciężkim dniu w pracy raczej wybiorę spacer niż zatłoczone metro, wolny dzień chętniej spędzę w górach lub w lesie niż w centrum handlowym. Myślałam, że to może ta część mojej duszy, którą współdzielę z Anią z Zielonego Wzgórza albo siła przyzwyczajenia, bo od dziecka przecież biegałam po polach i łąkach. Myślałam, że może tylko jak mam to dziwne przeświadczenie, że kontakt z naturą przynosi mi ukojenie.

Otóż nie.

Nie tylko ja tak mam ;) Wystarczy zajrzeć do badań naukowych, żeby odkryć, że kontakt z naturą to najtańszy lek świata i to dostępny bez recepty, właściwie dla każdego, na niejedno schorzenie. I na psyche i na fizis. Dla dzieci, dorosłych i starszych. Z resztą, sami zobaczcie.

♥ Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Stanforda wykazały zmniejszoną aktywność w obszarze mózgu związanym z występowaniem depresji u osób przechadzających się na łonie natury w porównaniu z osobami spacerującymi w mieście. Już 90 minut spaceru może pomóc uchronić nas przed depresją.

Antydepresyjne właściwości kontaktu z przyrodą potwierdzają również wyniki badań, które wykazały, że Londyńczycy mieszkający w pobliżu drzew zażywają mniejszą ilość antydepresantów niż Ci mieszkańcy miasta, którzy drzew w pobliżu domu nie mają.

♥ Jeżeli jednak cierpisz na zaburzenia nastroju lub depresję – również idź do lasu. Dowiedziono, że spacerowanie w otoczeniu przyrody może poprawiać zarówno pamięć jak i nastrój u osób ze zdiagnozowaną depresją.

♥ Nic w tym dziwnego, jeżeli przyjrzeć się wynikom eksperymentu przeprowadzonego w Western Michigan University. Badacze poddali studentów wyjątkowo wymagającemu i stresującemu zadaniu, a następnie pokazali im dwa rodzaje fotografii. Ci, którzy oglądali krajobrazy miejskie odczuwali smutek, podczas gdy studenci, którym pokazano zdjęcia przyrody deklarowali pojawienie się pozytywnych emocji.

♥ Idź do lasu i… oddychaj głęboko, dlatego, że nawet sam zapach drzew ma błogosławiony wpływ na nasze zdrowie. Dowiedziono, że fitoncydy, czyli substancje wydzialane przez rośliny mobilizują układ odpornościowy do działania, łagodzą niepokój oraz zwiększają odporność na ból.

♥ Kontakt z przyrodą zwiększa kreatywność! U wspinaczy, po 4-dniowym pobycie w naturze stwierdzono o 50% wyższe wyniki w zakresie funkcji kognitywnych związanych z kreatywnością i rozwiązywaniem problemów. Masz do rozwiązania problem? Szukasz dobrego pomysłu? Idź do lasu :)

♥Dopadło Cię zmęczenie? Na łamach Journal of Environmental Psychology stwierdzono, że już 20 minutowy spacer w pięknych okolicznościach przyrody wystarczy aby zredukować uczucie zmęczenia i poczuć przypływ energii.

♥Przebywanie w leśnym otoczeniu wpływa pozytywnie zarówno na naszą kondycję psychiczną, jak i fizyczną. Stwierdzono, że wśród istotnych zdrowotnych efektów kontaktu z przyrodą jest znajdują się: obniżenie ciśnienie krwi i pulsu oraz zmniejszenie poziomu kortyzolu (hormonu stresu) we krwi. Takie efekty potwierdzone zostały przez kilkanaście prac naukowych.

♥ Istnieją naukowe przesłanki, że dzieci, które nie spędzają dostatecznie dużo czasu w naturze, są bardziej narażone na niedobór witaminy D, nadwagę, deficyt koncentracji uwagi, a nawet depresję. A to oznacza, że leśne przedszkola, szkolne zajęcia w parku czy spacer z opiekunem, przed tymi wszystkimi okropnościami mogą naszą pociechę uchronić.

♥ Niezależnie od tego, czy ADHD jest faktycznie istniejącą chorobą czy też nie (jej istnieniu zaprzeczył naukowiec, który jako pierwszy ją opisał), okazuje się, że regularna zabawa w otoczeniu przyrody wyraźnie łagodzi u dzieci objawy przypisywane temu schorzeniu.

♥ Jeżeli ćwiczysz i szukasz sposobu na poprawienie rezultatów – ćwicz na zewnątrz. Naukowcy twierdzą, że wykonywanie ćwiczeń fizycznych w otoczeniu zieleni poprawia samoocenę i zwiększa motywację :) A jeżeli już musisz ćwiczyć pod dachem, to zadbaj przynajmniej o widok na tereny zielone. Dlaczego? Zerknij na kolejny punkt :)

♥ Istnieją również pewne podejrzenia, że już sam kontakt z kolorem zielonym generuje pozytywne rezultaty. Zoabserwowano, że ekspozycja na kolor zielony uspokaja, łagodzi zaburzenia nastroju i zmniejsza uczucie zmęczenia. Według badaczy, nasze powinowactwo do zieleni to ewolucyjnie zachowany spadek po naszych przodkach, dla których zieleń była sygnałem o obecności pożywienia.

I pamiętaj…

natura_jest_tańsza_niż_terapia