Wczoraj w krakowskiej kawiarni „Tektura” miało miejsce śniadanie prasowe zorganizowane przez Fundację Sendzimira w ramach projektu „Woda wolna od butelek”. Okazją do spotkania była inauguracja kampanii „Wpłyń na Wolną Wodę!”, której celem jest zachęcenie właścicieli lokali gastronomicznych do podawania wody z kranu w kawiarniach i restauracjach, a klientów do jej picia.
Oczywiście, wysiłki Fundacji na niewiele by się zdały, gdyby nie pewność, że krakowska woda z kranu, pieszczotliwie zwana „kranowianką” spełnia wszelkie wymogi jakości, o czym zapewnił dr. Tadeusz Bochnia, kierownik Centralnego Laboratorium Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Krakowa. Organizatorzy kampanii stawiają również na edukację skierowaną do konsumentów, której celem jest zwiększenie świadomości w zakresie jakości wody kranowej i jej przydatności do spożycia.
W ramach kampanii uruchomiona została gra miejska tocząca się równolegle w trzech miastach (w Łodzi, Warszawie i Krakowie). Jej uczestnicy za pomocą aplikacji mobilnej (do ściągnięcia tutaj) lub za pośrednictwem strony internetowej mogą zaznaczać na interaktywnej mapie miejsca, które serwują wodę z kranu. Uczestnicy gry wezmą udział w losowaniu nagród – do wygrania ekologiczne butelki na wodę.
Raport „Woda z kranu w restauracjach i kawiarniach”
W czasie spotkania, Pan Karol Grabias przedstawił również raport z badań dotyczących podawania wody z kranu w lokalach gastronomicznych.
Z badań wynika, że podawanie wody kranowej w polskich kawiarniach i restauracjach jest praktyką niszową, popularną raczej wśród lokali alternatywnych, wegetariańskich czy wegańskich, dla których ważny jest ekologiczny wizerunek. Zaledwie 12% lokali deklaruje, że serwuje tzw. „kranówkę”. Warto jednak zaznaczyć, że praktyka w Polsce uznana za niszową, jest popularna w krajach zachodnich. Badania wskazują, że to właśnie zagraniczni goście coraz częściej przekonują restauratorów do serwowania wody kranowej.

Okazuje się, że głównymi powodami niewielkiej popularności wody kranowej są obawy restauratorów przed jakością wody z wodociągu oraz reakcja klientów. Tym niemniej, na życzenie klienta zdecydowana większość restauracji podałaby wodę z kranu (zapewne w imię zasady „klient nasz Pan”), kierując się potencjalnymi korzyściami wizerunkowymi.
Co więc stoi na przeszkodzie? Okazuje się, że jedną z obaw restauratorów są straty finansowe związane z serwowaniem wody kranowej. Jednym ze źródeł dochodu lokali gastronomicznych jest w końcu marża ze sprzedaży napojów. Co ciekawe, względy ekonomiczne szczególnie leżały na sercu krakowskim restauratorom ;)

Na koniec dobra wiadomość – na pytanie, co skłoniłoby lokal do podawania wody z kranu, najczęściej wskazywano popularność tej praktyki. A więc, drodzy konsumenci, w nas siła, żeby zmieniać zwyczaje w kawiarniach i restauracjach. Warto o to zawalczyć, bo woda z kranu jest znakomitą, bardziej EkoLogiczną alternatywą wody butelkowanej (więcej argumentów za piciem wody z kranu znajdziecie tutaj).